Konkurs Golędzinów 2015

Miło nam poinformować, że wzięliśmy udział w konkursie, którego celem było opracowanie koncepcji architektonicznej pawilonu edukacyjnego wraz z zagospodarowaniem terenu, polaną rekreacyjną oraz obiektami towarzyszącymi na terenie Golędzinowa w Warszawie.  Organizatorami konkursu byli: Miasto Stołeczne Warszawa oraz Oddział Warszawski Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Ideą projektu było połączenie trzech aspektów, tj. EDUKACJI, EKOLOGII i EKONOMII. Zaproponowaliśmy rozwiązania proekologiczne i przyjazne dla środowiska naturalnego, które są jednoczenie ekonomiczne i są elementem edukacji zarówno dzieci, młodzieży jak i dorosłych.

pawilon

Zdjęcie nr 1. Pawilon.

EDUKACJA, EKOLOGIA, EKONOMIA

Do rozwiązań edukacyjnych należy bogaty program warsztatowy realizowany na terenie pawilonu oraz na polanie rekreacyjnej, gdzie poprzez zabawę przekazywane są treści edukacyjne np. kino plenerowe- filmy o nadwiślańskiej faunie i florze, warsztaty plenerowe – „Budowanie z wikliny”. Inną formą edukacji jest z pewnością zaprojektowane gospodarstwo wiejskie, gdzie dzieci i dorośli mają możliwość podejrzeć jak wygląda życie na wsi.

Ekologia przejawia się poprzez uwzględnienie zieleni istniejącej i uzupełnienie jej o gatunki rodzime, uwzględnienie w koncepcji innych projektów realizowanych na tym terenie tzn. „Restytucja łąk zalewowych”, „Pedałuj i płyń”. Innym przejawem ekologii jest zastosowanie do budowy pawilonu i elementów małej architektury ekologicznych materiałów – drewno. Zielony dach, oraz wykorzystanie wody opadowej to kolejne rozwiązania, które mocno wpłynęły na ekologiczność oraz ekonomię naszej koncepcji projektu. Ze względu na to, że teren opracowania położony jest w granicach obszaru NATURA 2000 zwrócono szczególną uwagę na ochronę miejsc bytowania ptaków, np. poprzez zlokalizowanie głównych atrakcji polany edukacyjnej z dala od łęgów wierzbowo-topolowych, oraz poprzez zaprojektowanie oświetlenia jedynie w strefie wejściowej do pawilonu.

Ekonomiczne rozwiązania to tania konstrukcja – nasze kubiki :) – o bardzo dobrych parametrach technicznych. Dzięki wykorzystaniu gotowych prefabrykatów oszczędza się czas i energię. Zastosowana skandynawska technologia desek „prosto spod piły” gwarantuje długowieczność materiału. Odpowiednio zaimpregnowane drewno zapewnia ekonomiczne utrzymanie w okresie eksploatacji.

WNĘTRZE PAWILONU

Zdjęcie nr 2. Sala wielofunkcyjna.

Sala edukacyjna zaprojektowana jest w taki sposób, aby była możliwość podziału przestrzeni na dwie mniejsze. Dzięki temu w tym samym czasie mogą odbywać dwa różne wykłady, konferencje, warsztaty edukacyjne.

Pomieszczenie edukacyjne wyposażone jest w ekrany, które umożliwiają obserwację ptaków na żywo. Pawilon charakteryzuje się minimalnym wykorzystaniem powierzchni na komunikację, na rzecz zysków przestrzeni na powierzchni rekreacyjno-edukacyjnej sali edukacyjnej.

PAWILON I MAŁA ARCHITEKTURA

Założeniem projektu było stworzenie segmentowego obiektu pawilonu edukacyjnego opartego na nowatorskiej konstrukcji drewnianej, pozwalającej na łatwe ewaluowanie formy w miarę rozwoju i potrzeb użytkowników. Projekt daje możliwość „edycji” obiektu nie tylko podczas budowy ale i po jej zakończeniu. Dzięki prostemu rozwiązaniu jest możliwość dostawiania kolejnych „modułów” do istniejącego obiektu nie wyłączając go z użytku.

 

gosp wiej z napisem

Zdjęcie nr 3. Gospodarstwo wiejskie.

polana i kubiki

Zdjęcie nr 4. Pawilon wraz z polaną rekreacyjną.

 

Ten post dostępny jest także w języku: angielski